Views on Building a New Synagogue
Rabbi Menahem Meier
Views on Building a New Synagogue
Rabbi Menahem Meier
נקודות מבט על בניית בית כנסת חדש
רב מנחם מאיר
Most mitzvot are obligations upon the individual. I.e., an individual is obligated to eat matzah on the first night of Pesach, to take the Lulav on the first day of Sukkot or to immerse in a Mikveh to achieve ritual purity. However, there are also some mitzvot that apply only to the community. I.e., the qarbanot ha’Zibbur are obligations of the zibbur.
The current war that Israel is waging is clearly a milhemet mitzvah, one designed to protect its citizens from a savage and cruel enemy. Every soldier who participates in this military action is fulfilling a communal mitzvah. Not only soldiers, whose lives are in danger, are involved in this mitzvah but volunteers who provide food and medical supplies to the front are also engaged in this mitzvah. The 300,000 Americans, Jews and non-Jews, who expressed their love of Israel, support for the war effort and opposition to Jew-hatred throughout the world are also participants in this collective mitzvah.
While those who attended the March for Israel Rally in Washington, DC did not put themselves in harm’s way, they travelled great distances to show solidarity with the Jewish State and its citizens.
However, the number of mitzvot incumbent upon community are far fewer than the number of mitzvot incumbent upon the individual.
Understandably, individuals like to identify with and link themselves to the zibbur. They realize that while every individual will die, the zibbur will not die (TB, Temurah 15b) The covenant that Israel and God entered into at Sinai and confirmed on the Plains of Moab is forever. Moshe makes that abundantly clear, “I make this covenant, with its sanctions, not with you alone, but both with those who are standing here with us this day before the Lord, our God, and with those who are not here with us this day.” (Deut. 29:13-14).
People realize the genuine benefits of being identified with the zibbur. The prayer of the zibbur has greater efficacy. The repentance of the zibbur is powerful and effective throughout the year, not only during the Ten days of Repentance. (Rambam, h. Teshuvah 2:6).
One of the great mitzvot of the zibbur is to build the Beit haMikdash, may we soon merit to fulfill that precept. Nowadays, while we cannot fulfill that mitzvah, we can fulfill the mitzvah of building a synagogue in Arnona, Jerusalem. The leadership has taken all the preliminary steps with the municipality and architect. The next step is the construction which is costly. There are two ways individuals can view this project:
To participate without enthusiasm, perhaps even with some indifference since they may already have participated in other building funds.
To participate with joy and enthusiasm in a project that connects the individual to the zibbur.
What are the functions of a synagogue?
It is a place for communal prayer with an awareness that חזרת הש"ץ represents primarily the prayer of the zibbur!
It is a place for Talmud Torah, where Jews -men and women, boys and girls - are engaged intellectually in the study of our rich tradition.
It is a place where people can befriend others and develop comradery with kindred spirits, as well as a place we people can assist others in need.
Building a synagogue is a magnificent opportunity to fulfill the communal mitzvah of identifying with the zibbur in the task of creating a מקדש מעט. May we all have the privilege of eventually building the Beit haMikdash.
רוב המצוות הנן חיוביי יחיד.רוב המצוות הנן חיוביי יחיד. כדוגמא - היחיד מצווה לאכול מצה בליל פסח, ליטול לולב ביום הראשון של סוכות או לטבול במקווה כדי להיטהר. אך יש גם כמה מצוות החלות רק על הציבור. כדוגמא - קורבנות הציבור המחייבות רק את הציבור.
המלחמה הנוכחית שנכפתה על ישראל היא בברור מלחמת מצווה הנועדה להגן על שלמות המדינה ועל אזרחיה מפני אויב פראי ואכזרי. כל חייל המשתתף בפעילות הצבאית מקיים מצוות ציבור. לא רק החיילים שחייהם נמצאים בסכנה מקיימים את המצווה אלא גם המתנדבים המספקים אוכל וציוד רפואי לחזית, מקיימים את המצווה. 300,000 האמריקאים. יהודים ושאינם יהודים, שבטאו את אהבתם לישראל, תומכים במאמץ המלחמתי ובהתנגדות לשנאת יהודים ברחבי העולם ובכך הם משתתפים במצוות ציבור זו.
למרות שאלו שהשתתפו בצעדה לטובת ישראל בוושינגטון לא שמו את נפשם בכפם, הם טרחו ועברו דרך ארוכה כדי להראות את הזדהותם עם המדינה היהודית ועם אזרחיה.
מספר המצוות המוטלות על הקהילה קטן בהרבה ממספר המצוות המוטלות על היחיד.
מוכן שאנשים רוצים להזדהות עם הציבור ולהתחבר אליו. הם מבינים שבעוד שכל אדם עתיד למות הציבור לא מת (תלמוד בבלי, תמורה 15 ב). הברית שישראל והקב"ה כרתו בסיני ואשררו בערבות מואב הנה לנצח. משה מבהיר זאת בברור מוחלט, "ולא אתכם לבדכם אנכי כורת את הברית הזאת ואת האלה הזאת, כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה עמנו היום". (דברים כט יג-יד).
אנשים מבינים את התועלות האמיתיות של להיות מזוהים עם ציבור. לתפילת ציבור יש יעילות גדולה יותר. חזרה בתשובה של ציבור הנה רבת כח ויעילה כל השנה ולא רק בעשרת ימי תשובה. (רמב"ם, הלכות תשובה ב 6).
אחת ממצוות הציבור החשובות היא בניין בית המקדש, מי יתן ונזכה בקרוב למלא מצווה זו במהרה בימיינו. כיום, בעוד שאיננו יכולים לקיים מצווה זו, אנו יכולים לקיים את המצווה של בניית בית כנסת בארנונה, ירושלים. הוועד בצע את כל השלבים המקדימים מול העיריה והאדריכל הדרושים להתחלת הבנייה. השלב הבא הוא הבנייה עצמה העולה ממון רב. ישנן שתי דרכים בהן הפרט יכול לתמוך ולהשתתף בפרויקט:
להשתתף ללא התלהבות, אולי אפילו באדישות מסוימת מאחר והשתתף כבר בעבר בבניין בית(יי) כנסת
להשתתף בשמחה ובהתלהבות במיזם המחבר את הפרט לציבור
מהם תפקידיו של בית הכנסת?
זה מקום ללימוד תורה בו גברים, נשים, ילדים וילדות יהודים עוסקים בדרך אינטלקטואלית בלימוד המסורת העשירה שלנו.
זהו מקום בו אנשים יכולים להתיידד עם אחרים ולפתח רעות ברוח טובה ויחד עם זה, מקום בו אנשים יכולים לסייע לאלו הנמצאים במצוקה.
בניית בית כנסת זו הזדמנות פז לקיים את המצווה הקהילתית של הזדהות עם הציבור במשימה של בניין מקדש מעט. יהי רצון שכולנו נזכה לבנות במהרה את בניין בית המקדש.